Saveti za pripremu ukoliko planirate dolazak na skijanje

Pre polaska na skijanje potrebno je makar mesec dana posvetiti pažnju fizičkoj pripremi obzirom da skijanje zahtjeva atipične (nesvakidašnje)pokrete pri čemu tetive, zglobovi I mišići trpe neuobičajena I asimetrična opterećenja,. Posebno kod rekreativaca koji nisu do kraja usvojili naprednu tehniku skijanja I imaju nepravilan skijaški stav.

Takođe skija se u nesvakidašnjem ambijentu : razređen vazduh, hladnoća, vetar…I sl. što sve zahteva adekvatnu psihofizičku pripremeljenost. Preporučuju se duže ture (minimum 6 Km) brzog hodanja ili laganog trčanja svakodnevno, vežbe oblikovanja I istezanja dva puta dnevno – posebno ne izostaviti istezanja mišića nogu I tetiva zglobova kolena I kukova. Obavezno raditi duboke čučnjeve sa I bez poskoka, vežbe za trbušne mišiče I mišiće leđa posebno lumbalnog pojasa I uz kičmu. Najveća opterećenja su na prednje mišiće natkolenice (kvadricepsi), zadnjice (gluteus), trbuha I leđa te te mišićne grupe treba prioritetno vežbama tretirati. Ovo važi I obavezno je  I za one koji znaju da skijaju kao I za one koji se spremaju da počnu sa učenjem skijanja, kao vid preventive mogućih povreda I zamora.

Pravilan izbor opreme je takođe veoma bitan za bezbedno I relaksirano skijanje a samim tim I uživanje u skijanju.

Izbor skija

Svaki proizvođač skija ima klase/modele skija koje su jasno definisane prema nivou tehnike skijanja korisnika ili funkciji koja se od tih modela očekuje. Rental, rekreativne, za sve terene, za vrhunske skijaše, takmičarske…. te pri kupovini li iznajmljivanju treba izabrati klasu/model koji odgovara realnom tehničkom znanju skijaša, jer u suprotnom neadekvatan model neće moći da pruži potreban efekat i otežavaće skijanje. Na primer početnik ili skijaš srednjeg vladanja tehnikom nikako ne bi trebao da vozi modele koji su deklarisani za vrhunske skijaše ili takmičare. Jednostavno te skije su pretvrde I takav skijaš neće moći da ih savije dovoljno da bi se realizovao efekat stranskog luka I rezistentne elastičnosti (efekat praćke) koje pomaže I olakšava zaokrete. Sa adekvatnom skijom, skijanje je lako I bezbjedno jer se može kontrolisati ne zamara noge I pruža pravi odgovarajući efekat onome za koga je namenjena. Za savet treba pitati prodavca ili servisera I svakako instruktora skijanja a podaci koji model skije je za šta I za koji nivo skijaša namenjen, može se naći I u katalozima proizvođača I na interent stranici proizvođača.

Održavanje skija je takođe izuzetno važno za bezbedno I relaksirano skijanje te za one koji nemaju znanja I opremu za održavanje, savet je da nakon svakog skijanja skije odnesu u neki od ovlašćenih servisa I izvrše potpuni servis skija. Vezove treba otpustititi I zaštiti od korozije metalne delove veza.

Izbor Pancerica

Pancerice takođe imaju globalnu klasifikaciju prema čvrstoći/tvrdoći, odnosno mogućnošću nagiba /fleksibilnosti pod pritiskom težine tela skijaša. Ta osobina naziva se FLEX I nalazi se jasno obeležena na svakoj pancerici. Što je FLEX veći pancerica je tvrđa a što je manji mekša. Najtvrdje su namenjene takmičarima a najmekše početnicima. Pancerica ne sme biti preširoka ali ni preuska a mora čvrsto obuhvatati potlkolenicu I stopalo bez I najmanjeg žuljanja. Kada se pancerica zakopča/zatvori, peta sme minimalno da se odiže unutar pancerice ali stopalo ne sme da ima prostora za pokrete levo I desno unutar pancerice. Izbor odgovarajuće pancerice je izuzetno važan kako zbog bezbednosti I udobnosti, tako I zbog efikasnog prenosa pokreta skijaša na skije. Nakon završenog skijanja(svakog dana), pancerice treba zakopčati I staviti na sušenje ili na sušače ili grejačima ili na radijator ili neko grejno telo. Nikako ne ići na skijanje sa vlažnom I hladnom pancericom. Nije uputno koristiti tuđe pancerice niti svoje davati drugome.

Važan savet

Skijaš u pancericu nikakako ne smije da ugura išta od odjeće. U pancerici sme da bude samo čarapa pamučna skijaška nikako sintetička. U suprotnom može se napraviti ozbiljna poderotina, oguljotina I rana koja će potpuno onemogućiti skijanje!!

Štapovi

Štapovi treba da budu odgovarajuće dužine koja se bira jednostavno. Štap se okrene naopako , drškom nasloni na tlo a šakom se štap obuhvati ispod krplje. Ako je ugao nadlaktice I podlaktice 90° onda je to odgovarajuća dužina. Postoje štapovi različite namene I od različitih materijala pa je najbolje za savet pitati prodavca, instruktora ili servisera.

Odeća

Vremenski uslovi na skijanju znaju biti ekstremni. Vlaga, vetar, hladnoća, sunce, toplota svemu tome je skijaš izložen, te odeća koju nosi mora biti od odgovarajućeg kvaliteta materijala koji je I vodonepropusan, paropropusan, čvrst otporan na klizanje, cepanje I grebanje, topao I fleksibilan(da omogući slobodne pokrete skijašu). Pri izboru skijaš mora proveriti garancije proizvođača da odeća posjeduje sve navedene osobine. Vodonepropustljivost se izražava PSI jedinicama I kvalitetna odela imaju od 20.000 jedinica pa naviše. Jedan od najkvalietetnijih materijala je GOROTEX. Treba voditi računa da odeća ima dovoljno džepova za specifične potrebe skijanja kao što su džep za ski kartu, mobilni telefon, naočare, kapu I sl…Princip je  višeslojno oblačenje – veš pamučni ,vuneni , prsluk, flis, soft shell ,jakna , pantalone.

Kaciga

Preporučuje se obavezno nošenje zaštitne skijapške kacige radi lične bezbednosti skijaša. Skuplje kacige su uobičajeno I kvalitetnije te je izbor pretežno definisan mogućnošću kupovine skuplje ili jeftinije ili stvar ukusa skijaša.

Naočare

Radi zaštite očiju ali I zbog bezbednog skijanja neophodna deo opreme skijaša su I naočare ili brile koje trebaju da ne magle , da imaju zaštitu od UV zračenja I da omogućuju jasnu vidljivost I u uslovima snežnih vejavica I oblačnosti – smanjene vidljivosti.

Maska

Za isuzetno hladne dane ili dane sa vejavicom preporučuje se korišćenje (neoprenske) maske za lice koja štiti kožu lica od promrzavanja I pruža udobnost skijanja I po takvim uslovima.

Rukavice

Vodonepropusne, tople, otporne na cepanje i kidanje. Ukoliko su kožne obavezno nakon svakog dana skijanja, mazati kremom za održavanje nakon sušenja.

Na početku sezone ali i svakog dana skijanja, najbolje je započeti sa lakšim stazama pa postepeno prelaziti na teže kako se zagrevamo. Najbolje doba dana za uživanje u skijanju je ujutru od otvaranja skijališta jer su staze sređene a nema mnogo gužve. Takođe iza 13 časova kada se skijalište polako prazni  jer mnogi odlaze na pauzu ili u smeštaj. I naravno ukoliko skijalište ima noćnu stazu treba je obavezno iskoristiti jer je tada staza sveže pripremljena a gužve praktično nema.

OSTAVITE ODGOVOR

Molimo unestite Vaš komentar
Molimo unestite Vaše ime ovde